22 juni - Star Gazing

22 juni 2019 - Bryce Canyon National Park, Verenigde Staten

We besluiten te eten bij het buffet restaurant dichtbij het hotel. Er staat een kleine rij te wachten en wij snappen eigenlijk niet waarom. De mensen voor ons ook niet. Achter de balie staat een griet die overduidelijk nogal vol van zichzelf is (en die we zonder de kilo's make-up niet zouden herkennen). Op de menu kaart hebben we allebei al iets gezien dat we liever hebben dan het buffet dus wij gaan voor à la carte. Het smaakt prima! Als we klaar zijn zien we dat er nu pas echt een rij voor de balie staat!! Ik denk van wel 20 meter. Zijn wij even blij dat we al klaar zijn! We willen tenslotte op tijd zijn voor de star gazing avond.

Op internet zoek ik nog even wat tips op voor het maken van foto's van een sterrenhemel. Het statief ligt al klaar. Ik heb dit nog nooit gedaan en ik ben benieuwd of het gaat lukken.

Half 10 rijden we naar het Visitor Center. Het is er al goed donker en druk met andere liefhebbers. Achter het Visitor Center staat al een kleine rij. Het pad is verlicht met zwak rode lampjes. Zodat onze ogen alvast goed aan het donker kunnen wennen. Om 10 uur begint een Ranger uit te leggen wat de bedoeling is. Op het parkeerterrein achter het Visitor Center zijn 6 kijkers opgesteld. Bij iedere kijker staat een astronoom en de kijkers zijn allemaal op iets anders gericht. We gaan per 10/20 mensen naar een kijker en als we gekeken hebben kunnen we aansluiten in de rij voor een andere kijker.

Overdag was het natuurlijk al niet heel warm maar nu zijn we erg blij met onze lange broeken, vesten en jassen.

De eerste kijker staat gericht op Ring Nebula. Het is niet te geloven dat dit soort objecten echt aan de hemel staan. Met het blote oog zie je er echt niets van. Door de kijker was het al lastig. De volgende rij gaat best langzaam en als ik tegen Eric zeg: moet je zien wat een enorme kijker hier staat schrikt hij. Hij dacht de hele tijd dat er iemand gehurkt zat en vond dat het mens eens door moest lopen. Hahaha, dat is dus de kijker. Deze is gericht op een sterrenstelsel vergelijkbaar met de Melkweg. We kijken ook nog naar twee sterrennevels en een dubbelster en naar Jupiter. We kunnen de strepen zien! En terwijl we wachten voor de kijkers krijgen we ook nog allerlei uitleg over alles wat we wel met het blote oog direct waar kunnen nemen. Met laser pointers wijzen de astronomen aan waar we moeten kijken. En hoe donkerder het wordt, hoe beter we de Melkweg kunnen waarnemen! Fantastisch.

Als we door alle kijkers hebben gekeken besluiten we nog een klein stukje te rijden naar een afgelegen plekje om foto's te proberen te maken. Terwijl ik het statief opzet hoor ik van die wolfachtige geluiden. Misschien de coyote die we laatst zagen? Ik vind het best wel spannend maar ik wil te graag foto's maken. En hier zien we zo ontzettend veel sterren! Het lijkt wel of iemand een stofzuigerzak heeft leeg geklopt!

De sterrenhemel in BryceDe sterrenhemel boven Bryce

Voor een eerste poging ben ik best tevreden over mijn foto's.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Roberto:
    24 juni 2019
    Is dit écht jouw eerste poging? Wat geweldig mooi zeg.
  2. Rob en Gerda:
    24 juni 2019
    Wat geweldig om te zien en ook leuk dat die astronomen je uitleg geven!
  3. Lisa Franken:
    24 juni 2019
    Wauw echt prachtig die sterren! En die foto heb je heel mooi genomen Simone!😊📸
  4. Monique Ravoo:
    24 juni 2019
    Wauw prachtig die sterrenhemel! Goed gelukt Moon.