dag 23 - van Daintree naar Mareeba

7 november 2017 - Mareeba, Australië

Alweer de tweede en laatste nacht in Daintree NP. Op weg naar het ontbijt zien we opnieuw een muskus-rat-kangoeroe. Na het ontbijt gaan we vlot op pad want aan de overkant van de Daintree river willen we nog met een boottochtje op zoek naar krokodillen. We kunnen al snel de pont op en we zijn op tijd voor het eerste tocht met de fluisterboot. We kiezen bewust voor deze organisatie omdat een fluistermotor niet stinkt en minder belastend is voor het milieu en omdat ze de krokodillen niet voeren. De tocht duurt een uur en de kapitein vertelt een hoop over het mangrovebos waar we doorheen varen. We zien wat vogels. En gelukkig hebben we onze eigen spotter (hoe kan het ook anders) Eric bij ons waardoor we ook nog een krokodil zien! Hij ligt wat verscholen maar toch is de vorm van zijn rug goed waar te nemen. Eerlijk gezegd hadden we verwacht er veel meer te zien maar doordat het hoog water is, zijn ze lastiger te spotten.

We rijden verder naar ons volgende adres: in Mareeba. Hier hebben we een all-inclusive arrangement wat inhoudt dat we vanmiddag gelijk mee mogen met een toer door de wetlands! We moeten dan wel rond 14:30 uur inchecken.

Onderweg lunchen we en gaan we naar verschillende drogisten op zoek naar de reispillen maar er lijkt een ware run op te zijn want ze zijn overal uitverkocht!

Rond 14 uur komen we bij de dirt road naar onze lodge aan. Langs de weg staan gigantische termietenheuvels. Het landschap doet Afrikaans aan. En onze slaapplaats sluit daar helemaal op aan: een grote safari-tent. De gastvrouw geeft ons een telefoonnummer dat we kunnen bellen in geval van nood. Vaak wordt het gebruikt om te melden dat de stroom is uitgevallen of om te vragen een spin uit de tent te verwijderen (OMG). Bij de receptie hangt achter glas een voorbeeld van een plaatselijke spin. Hij is zandkleurig en zal daardoor nog lastig te onderscheiden zijn. Rond 16 uur worden we terug verwacht bij de receptie voor de excursie. Als we naar buiten lopen willen we eerst nog teruggaan om te vragen of we geen sleutel nodig hebben. Gelukkig bedenken we op tijd dat je die voor een tent niet nodig hebt... Tja, geen ervaren kampeerders hè. Onze tent heet Jacana en ligt achteraan. Als we de auto neerzetten zie ik aan de achterkant van de tent de douchekop al boven de muur uitsteken. Die is dus kennelijk enigszins buiten. De tent is heel ruim en heet van binnen. De voorkant is open en Eric gaat gelijk met een bezem aan de gang om wat vliegende figuren naar buiten te werken. De badkamer is inderdaad buiten de horren van de tent maar wel afgeschermd. Natuurlijk spot ik gelijk een spin die ik niet moet.

We gaan nog even rustig zitten op het balkon en besluiten met de auto naar de receptie te rijden omdat we na de excursie gelijk gaan eten en we daarna nog even willen internetten.

Het restaurant is aan de achterkant van het receptiegebouw en kijkt uit over de wetlands met daarachter bergen. Schitterend! De excursie begint met een boottochtje op dit mooie meer. De eigenaar vertelt over de vogels die we tegen komen en over de wetlands. Na ongeveer een half uurtje varen gaan we van boord en stappen we in de jeep. Het is voor het eerst sinds een paar weken droog en niet dreigend weer dus het dak is van de jeep. Daardoor kunnen we beter om ons heen kijken. We zien heel veel soorten vogels en ook kangoeroes.

Als de zon bijna onder is zijn we terug bij het restaurant waar al een tafel vol met snackjes en glazen klaar staat. Bovenaan het terras hangen vogelhuisjes. Er zitten alleen geen vogels in maar kikkers! Die komen naarmate het donkerder wordt allemaal naar buiten! Met de andere gasten genieten we van de zonsondergang en daarna gaan we aan tafel. We eten heerlijke lasagne, caesar salad en na apple-berry-crumble met ijs. Erg lekker allemaal!

De maan is nog niet op dus zien we weer een hele mooie sterrenhemel!

En dan terug naar de tent... In het donker. Gelukkig zijn er geen enge beesten. In de badkamer zit alleen een kikkertje onder de douche. Die mag blijven. In de koelkast staat ons ontbijt voor morgenochtend al klaar. 's Nachts horen we heel veel geluiden die we niet kennen. En alles klinkt heel dichtbij door het tentzeil. Of zit het toch binnen?

1. Rob en Gerda:
    8 november 2017
    Wat een heerlijk sfeervol verslag. Ondanks dat we toch in Centraal Amsterdam wonen waande ik mij ook in de jeep en tent. Veel liefs van Gerda en Robbie
  2. Maaike:
    8 november 2017
    Wat een totaal andere wereld...! Die kikker onder die douche geweldig!
    Liefs
    Maaike
  3. Susan:
    8 november 2017
    Hangen die vogelhuisjes hoog? Hoe komen die kikkers er dan in?
    Veel liefs, mam