30 juni - van Mammoth Lakes naar Groveland

30 juni 2019 - Groveland, Verenigde Staten

Vandaag extra vroeg op want we willen op tijd zijn om over de Tioga Pass te rijden. Van 10 tot 11 is die open en het is ongeveer 3 kwartier rijden vanaf ons hotel. We weten niet hoeveel auto's ze door kunnen laten in een uur tijd dus we staan graag vooraan in de rij. Om 6 uur gaat de wekker. Snel douchen en aankleden en naar hetzelfde restaurantje als gisteren voor een ontbijt. Als het rustig is, eten we daar, is het druk dan nemen we iets kant-en-klaars mee voor onderweg. Het is rustig dus we gaan er nog even lekker voor zitten. Ondertussen zien we een formule 1 wedstrijd en we zien dat Max Verstappen op de vierde plaats rijdt. Hoe het afloopt weten we niet want voor die tijd is ons ontbijt op en gaan we snel terug naar de kamer om onze spullen te pakken en uit te checken. Op naar de Tioga Pass! Het is lekker rustig onderweg. Het eerste stuk van de weg kunnen we gewoon rijden. Pas bij het fee poortje worden de auto's tegen gehouden. We hebben maar een paar auto's voor ons en het is 8:30 uur. Dus nog anderhalf uur wachten voor we door mogen rijden. Liever dat dan moeten haasten of te laat zijn en een andere (langere) route moeten rijden. Veel mensen stappen nog even uit en eenmaal bij het fee poortje zien we mensen met stempelpaspoorten in de weer. Hier kunnen we dus ook een stempel halen! Snel terug naar de auto om m'n boekje te pakken. Er is ook een toilet: ton boven de grote hoop. Bij de afvalbak staat dat er geen etenswaren in weggegooid moeten worden. Dat trekt beren aan. En dat wil je niet, als je daar binnen bent.

Terwijl we in de auto wachten komt een Ranger langs om de regels uit te leggen. Om 10 uur gaat de weg open en dan mogen we de eerste 48 mijl niet stoppen. Heel jammer natuurlijk want het is een mooie route waar je normaal de tijd voor wilt nemen maar het is niet anders. We - lees: de bijrijder (ik dus) - kunnen dus alleen heel goed om ons heen kijken.

Stipt om 10 uur komt de rij in beweging. En de weg is inderdaad schitterend. Veel sneeuw nog langs de weg. Veel naaldbomen, rotspartijen, waterloopjes, watervallen. Tussen de bomen zie ik regelmatig verschillende herten staan of liggen. Het is iets meer dan een uur rijden. Dan mogen we weer zelf bepalen of we ergens stoppen of niet. We rijden nog een mooie weg met schitterend uitzicht op rotspartijen en een rivier in de diepte en watervallen op meerdere plekken. Echt heel mooi. En weer heel anders dan de andere parken die we nu gezien hebben. Maar natuurlijk wel een park waar ook beren voorkomen... In de brochure lees ik dat elk rood paaltje langs de weg staat voor een beer die is doodgereden doordat auto's zich niet aan de snelheidslimiet houden. We zien veel teveel van dit soort paaltjes. En natuurlijk is het moeilijk om je aan de snelheid te houden als je flink bergafwaarts gaat maar het is nog moeilijker om met te hoge snelheid op tijd stil te staan voor overstekend wild.

De meeste auto's gaan direct richting Yosemite Valley. Ik heb thuis een andere route bedacht dus wij gaan de andere kant op. We rijden een heel stuk langs de rivier en zien rafts voorbij gaan in de stroming. Mooi gezicht die enthousiaste mensen op het water. Het doel van onze rit is de tunnel tree bekijken. We zijn al een behoorlijke tijd onderweg en de weg wordt ook wat smaller (en ook wat saaier). En als we er bijna zouden moeten zijn staat er een bord langs de weg met road closed. We kijken nog even hoever we kunnen en dan keren we maar. Best jammer dat we zo ver gereden hebben voor, tja, voor niks dus. We zijn al zolang aan het rijden, we gaan nu direct door naar het hotel. Tegen de tijd dat we daar zijn, kunnen we vast al inchecken. De route is mooi en erg kronkelig. Dus niet slaapverwekkend maar wel vermoeiend voor de bestuurder en misselijkmakend voor wie niet tegen dat geslinger kan (ik dus). De weg gaat ook veel op en neer dus onze oren klapperen behoorlijk. Het vrouwtje achter de incheckbalie praat niet hard genoeg, de akoestiek is niet ideaal, er wordt muziek gedraaid en onze oren zitten dicht dus het kost even wat moeite voor we begrijpen wat hier allemaal mogelijk is. De kamer is gezellig met een mooie badkamer en een balkon met uitzicht op het zwembad (en hoe kan het dat wij altijd van die stampers boven ons hebben?). Het advies is om te reserveren als we hier het avondeten willen gebruiken. Er is iedere avond een BBQ bij het zwembad. Het klinkt lekker dus dat wordt het voor vanavond. Morgen zien we wel weer. Het ontbijt is hier vanaf 7 uur en aangezien wij om 7:30 uur willen vertrekken gaan we dat waarschijnlijk niet redden als we hier ontbijten. In de winkel kopen we daarom alvast wat voor het ontbijt voor morgen. Dan kunnen we zelf bepalen hoe laat we eten.

De BBQ smaakt heerlijk. Daarna grillen we nog marshmallows boven het vuur bij het zwembad. Er liggen koekjes en chocolade klaar om de gegrilde marshmallows tussen te doen. Lekker hoor. Na het eten lopen we nog wat rond het terrein van de lodge. Mooie omgeving. In het pad zien we pootafdrukken van hoefjes. Een hert? En we zien vogels en eekhoorns.

1. Maaike:
    1 juli 2019
    Gelukkig geen beren gezien of aangereden! Wat een ander landschap weer, en ook weer schitterend! Liefs, Maaike
  2. Monique Ravoo:
    1 juli 2019
    Geweldig dat jullie ruim op tijd waren voor de Tioga pass! Jammer dat jullie die door jou uitgezochte route niet konden vervolgen doordat de weg dicht was. De foto's zijn wel weer erg mooi dus helemaal voor niets (voor ons dan) was het niet.
    En mocht je het je afvragen: Max heeft gewonnen!!
  3. Lisette:
    Hoe lekker Amerikaans, marshmallows boven het vuur! Geniet van Yosemite
  4. Susan:
    1 juli 2019
    Je zal toch een beer aanrijden en mond op muil beademing moeten geven!!
    Over 3 dagen zijn jullie weer thuis en ik reken erop dat jullie voor het werk elke morgen even aankomen want ik zal het dagelijks verslag zo missen:-(( Veel liefs, mam
  5. Carina:
    1 juli 2019
    Jammer dat je de eerste 48 mijl niet mocht stoppen om nog mooie foto’s te maken, maar datgene wat je hebt geschoten is inderdaad weer heel mooi. Tijd om te raften hebben jullie niet begrijp ik. Jammer, want dat is ook geweldig. Maar jullie hebben dan ook al zoveel mooie fantastische dingen gezien en gedaan deze vakantie.
    Het maakt, denk ik, ook wel indruk om zoveel rode paaltjes te zien. Je wilt niet graag een beer tegenkomen, maar de rode paaltjes hoeven we nou ook weer niet te zien.
    Geniet van de laatste dagen!