22 juni - Bryce Canyon

22 juni 2019 - BRYCE, Verenigde Staten

Wat een top dag!! Als ik bij het wakker worden de lokale temperatuur check geeft hij -2 graden Celsius aan. Huh? Echt? Vriest het? En het wordt waarschijnlijk niet warmer dan 16 graden. Maar wel heel zonnig! Gisteren hebben we Bryce Canyon van bovenaf gekeken, vanaf de Rim Trail. Ons plan voor vandaag is om af te dalen in de canyon en tussen de hoodoos, de mooie rode formaties in de canyon, door te lopen. Er zijn verschillende routes die we kunnen lopen. De meest populaire is de Navajo loop trail. Deze begint bij Sunset point en is 2.2 km maar met een hoogteverschil van 168 meter. Deze lijkt ons leuk om mee te beginnen. Het is nog vroeg en er is nog volop parkeerruimte. Perfect! En de zon beschijnt de hoodoo's op een schitterende manier. Daarbij een werkelijk strakblauwe hemel! Dit gaat echt heel mooi worden. We vinden het nu al nog veel mooier dan gisteren.

Een deel van de route is op een kort stukje na afgesloten. We lopen wel even die kant op want daar vandaan kunnen we Thor's hammer zien. Hier staat een Amerikaans stel foto's van elkaar te maken en ze vragen of wij even foto's willen maken, aangezien ik volgens hem ook een goeie camera heb. Natuurlijk wil ik dat. En zoals de hele reis al, we raken heel leuk met z'n vieren in gesprek. Zij wonen zelf in Las Vegas en aangezien we daar komende week heen gaan kregen we gelijk nog tips! Zo leuk. We geven elkaar zelfs een hand en stellen ons voor.

Terug naar het open gedeelte van de route. De wandeling voert ons gelijk de diepte in. Wat een machtige ervaring om tussen deze hoge sculpturen door te lopen. En die kleuren. Zoals we al hadden verwacht, het rood steekt schitterend af tegen de blauwe hemel. Wat een geluk! Heel anders dan gisteren. En de temperatuur is echt perfect voor een stevige wandeling. Omdat we de Navajo loop trail zelf aan de korte kant vinden hebben we bedacht om hem te verlengen met de Queen's Garden Trail. Een verlenging van iets meer dan 2 km. Het een is nog mooier dan het ander. We kunnen wel foto's blijven maken. Maar zoals we het live zien, zo krijgen we het toch niet op beeld.

De Queen's Garden Trail komt boven op een ander punt uit dan waar we begonnen maar dat geeft niet. Die 0.8 km lopen we gewoon bovenlangs. Maar wat nu? Het is nog best vroeg en we willen eigenlijk nog wel veel meer wandelen. De Navajo Loop Trail is ook te combineren met de Peekaboo Loop Trail. Dus we gaan gewoon opnieuw naar beneden. En ook dit is weer schitterend! De Peekaboo Trail wordt wel gedeeld met ruiters dus op sommige plaatsen stinkt het gigantisch naar paard. Als een andere wandelaar ziet dat Eric met z'n GoPro aan het filmen is zegt hij dat hij jaloers is; zijn batterij is namelijk leeg... En dat terwijl het hier zo mooi is. Gelukkig heeft hij zijn telefoon nog.

Bij Bryce Point komen we weer boven op de rand. We kunnen de bus nemen terug naar de auto maar we kunnen ook lopen. Lopend zie je meer dus we gaan gewoon weer verder lopen.

Bij de Lodge willen we wat eten maar eenmaal binnen ziet het er wel erg chique uit voor twee stoffige wandelaars. Dit is niet waar we nu willen eten. We hebben eigenlijk behoefte aan wat zout, na al die inspanning. Bij een informatiedesk in de Lodge vragen we het aan een heel vriendelijke vrouw en die legt ons precies uit waar we zijn moeten. Maar 6 minuten lopen hier vandaan is de general store en daar hebben ze van alles. We scoren allebei een zak chips en een ijsje. En ook hier raken we weer in gesprek. Met de kassier, hij gaat binnenkort op vakantie naar Ierland. Buiten op een picknickbank eten we van onze buit. Stil zittend is het best fris met die wind. Tijd om terug te gaan naar de auto. In totaal lopen we vandaag iets meer dan 17 km.

Wandelroute Bryce Canyonroutekaartje van een groot deel van de wandeling

De auto zit heerlijk. We gaan nu alleen nog de scenic drive door het park rijden. Mooi maar het kan onze ervaringen tot nu toe niet meer overtreffen. Dan hebben we nog een wens voor vandaag, of eigenlijk vannacht: sterren kijken. We rijden naar het Visitor Center want daar kunnen ze ons vast tips geven. Wat blijkt! Juist vanavond is er een stargazing avond! Om 8 uur is er eerst een lezing over astronomie (maar daar hoeven we niet heen zegt de Ranger gelijk). Daarna achter het visitor center stargazing van 10 tot 11:30. Ze zetten dan kijkers buiten. De Ranger zegt dat het er naar uit ziet dat het vanavond perfect weer gaat zijn! De vorige keer zijn ze verregend. Dus wij gaan bijtijds eten en vanavond hopelijk een hele mooie sterrenhemel zien.

Buiten het visitor center staan ook nog twee rangers met een kijker. Deze is uitgerust met een speciaal filter en is gericht op de zon. Zo kun je zonnenvlammen zien. Wij gaan natuurlijk ook even kijken. Ongelooflijk om te zien.

Dus nogmaals: wat een top dag.

1. Maaike:
    23 juni 2019
    Wauw wat een geweldige dag! Supermooie foto's dus hoe moet dat wel niet in het echt zijn! En die namen van die trails zijn ook zo leuk vindt, hoe komen ze erop! En wat enig dat er dan net nu zo'n stargazing avond is, dat heeft gewoon zo moeten zijn dus! Super hoor. En Las Vegas schiet nu ook op, compleet anders weer. Liefs Maaike
  2. Susan:
    23 juni 2019
    Wát een verschil in temperatuur en dat in een paar dagen maar om te lopen/klauteren wel lekkerder.
    Ik vind die kleuren zo spectaculair, mooier dan Arizona en die dunne rotspuntjes lijken wel kant! Ik heb de waarschuwing tegen dieren voeren goed gelezen en ben weer een beetje verstandiger geworden, houd het wel bij Dixy en Kees! Zonnevlammen en sterren kijken zoveel moois op één dag kun je toch haast niet verwerken? Geniet maar volop ik doe hier mee aan de hand van het fijne verslag en de prachtige foto's! Veel liefs, mam
  3. Gilbert:
    23 juni 2019
    Dit moet wel 1 vd vele hoogtepunten van jullie reis zijn! Wat jammer dat wij hier nu niet komen. Maar wél een mooi excuus voor een volgende reis!
  4. Carina:
    23 juni 2019
    Fijn om te lezen hoe enthousiast jullie over “gisteren” zijn. We zijn erg benieuwd naar wat jullie van de sterrenhemel te zien krijgen. Terwijl het hier 29/30 graden is, las ik idd dat het ergens in Amerika heeft gesneeuwd terwijl het er normaal 23 graden is. Dus dat het bij jullie ook had gevroren, kwam eigenlijk niet meer als een verrassing. Wel fijn voor jullie dat de temperatuur nu iets lager is zodat je lekker kunt wandelen.