1 juni - San Francisco

1 juni 2019 - San Francisco, California, Verenigde Staten

We slapen allebei prima deze eerste nacht. En dat terwijl de balkondeur op een kiertje staat en het niet echt stil op straat is. We gaan naar beneden voor het ontbijt en reserveren gelijk de shuttle bus van het hotel naar Fisherman's wharf. Er zijn nog precies 2 plekjes vrij in de shuttle van 10 uur! De terugtocht hebben we gisteren al gereserveerd.

Er is nog wat tijd voor we met de shuttle bus gaan dus we lopen wat door de buurt. Ondanks dat we er al voor gewaarschuwd zijn schrikken we toch wel van het grote aantal daklozen hier op straat. Ze vallen ons niet lastig maar we steken af en toe toch maar even over. Het voelt toch een beetje alsof we ongevraagd door iemands slaap- of huiskamer lopen. Vooral als er wel erg veel spullen om hun heen liggen. Tijdens de korte wandeling lopen we een flink stuk omhoog in de steile straten. Indrukwekkend! En ook de brandtrappen die aan de huizen bevestigd zijn, vinden we leuk om te zien. Bekend uit zoveel films!

In de lobby van het hotel wachten we op de shuttle bus, samen met nog wat andere mensen die ook uit Nederland blijken te komen. Sommigen doen vandaag de fietstour die wij morgen gaan doen en anderen gaan net als wij naar Alcatraz. De fietsers komen we waarschijnlijk verderop tijdens onze reis ook nog wel een keer tegen want ze rijden ongeveer dezelfde route als wij.

Eenmaal bij Fisherman's wharf komen we aan in een gezellige drukte. We lopen direct naar de beroemde pier 39, waar aan het einde zeeleeuwen te zien zijn. Op de pier zijn allemaal winkeltjes met souvenirs, lekkere snacks en zelfs een winkel speciaal voor 'lefty's'. Daar moet Eric natuurlijk even mee op de foto. Bij de zeeleeuwen staan we vol in de wind en dat is best fris. We zijn blij dat we toch jassen en vesten mee hebben genomen. Vanavond op de boot terug van Alcatraz zal het fris zijn.

De Golden Gate Bridge is compleet gehuld in mist. We zien alleen een streepje dat het wegdek zou moeten zijn. Bij het hardrock café eten we allebei een heerlijke hamburger met een lekker sapje erbij. Het is weer even wennen hoe het hier ook alweer met de fooien gaat maar dat legt de ober graag uit natuurlijk.

En dan gaan we richting pier 33 voor de Alcatraz tour! We hebben de 'behind the scenes' tour geboekt die om 16:20 uur vertrekt. We zijn met een klein gezelschap en we zitten dus lekker ruim op de boot. De overtocht duurt ongeveer 10 minuten. Op het eiland beginnen we meteen aan de rondleiding. Het moet echt heel heftig geweest zijn om hier opgesloten gezeten te hebben. De bewakers woonden met hun gezinnen ook op het eiland. We lopen door de gangen met cellen en gaan ook de kelder in, de kerkers. Hier werden mensen opgesloten in complete duisternis. We mochten even ervaren hoe dat was. Best griezelig om daar te staan en dan de deur dicht te horen slaan en het compleet zwart te zien worden. Boven in het D-block mogen we ons ook even op laten sluiten. Ik vind het echt benauwend. We eindigen met een audiotour door het cellen complex. Erg interessant! En een leuk weetje: veel gevangenen speelden bridge! Speelkaarten waren verboden maar ze speelden het met dominostenen. En zelfs als het eigenlijk te koud was om naar buiten te gaan, gingen ze toch om te kunnen bridgen.

Als we met de boot terug gaan naar het vaste land begint het donker te worden. Eenmaal aan land stappen we stevig door om op tijd bij de opstapplaats voor de shuttle bus terug naar het hotel te staan. We waaien zowat uit onze kleren, het is echt best wel koud (hier zullen we verderop op deze reis vast nog wel aan terug denken als we met 40 graden buiten lopen).

Foto's plaats ik later nog wel. Het was vandaag weer een lange dag. Morgen stappen we op de fiets om over de Golden Gate Bridge te rijden!

1. Roberto:
    2 juni 2019
    Lijkt ons heel leuk zeg, dat bezoek aan Alcatraz. Maar ook voor de echte gevangenen. Want die konden dus heerlijk ongestoord bridgen! En morgen de gouden bridge. Het kan niet op. Gerda en ik genoten weer van je verslag. En dan te bedenken dat we er nog ruim dertig krijgen!
    Veel liefs van Gerda en Roppie
  2. Carina:
    2 juni 2019
    Het is inderdaad genieten en wachten op je verslag, want wat heb je toch een mooie schrijfstijl. Het bezoek aan Alcatraz moet erg indrukwekkend zijn geweest en dan ook nog zelf ervaren om opgesloten te zitten. Morgen er lekker op uit op de fiets. Een heel andere manier om een stad te ervaren, maar wat zullen jullie weer veel zien. Geniet ervan.
  3. Susan:
    2 juni 2019
    Een spectaculair begin van de reis door Amerika! Vandaag het tegenovergestelde, fietsen in vrijheid.
    Ik heb alles al 2 x gelezen zodat ik me er helemaal in kan verplaatsen. Zo fijn begin van de dag!
    Genieten jullie maar fijn, ik doe het ook.
    Doei, liefs, mam
  4. Maaike:
    2 juni 2019
    Jippie, na het wakker worden gelijk checken of het reisverslag er is en jawel! Geweldige eerste dag zeg! Ik ga denk ik toch nog even Escape from Alcatraz kijken. Ik ben ook heel benieuwd hoe je nieuwe camera bevalt. Liefs Maaike
  5. Patrick:
    2 juni 2019
    Hoi ! Hele fijne vakantie ! Leuk zoals je het schrijft ! Kan het bijna ruiken en proeven ! Komen de fotos ook hier?
  6. Imke Kievit:
    2 juni 2019
    Wat een mooie eerste dag! En enorm leuk om te lezen wat jullie meemaken! Heel veel plezier op de fiets vandaag!
  7. Monique Ravoo:
    2 juni 2019
    Alcatraz klnkt heel gaaf, al dachten de gevangenen daar ongetwijfeld heel anders over. Ik ben benieuwd hoe wij het gaan ervaren. Veel plezier vandaag op de fiets. Ik hoop op mooi weer, anders zie je nog niets van de brug.
  8. Gilbert:
    2 juni 2019
    Het blijft toch vreemd, zo’n trots en welvarend land en dan zoveel daklozen...wordt je toch weer met je neus op de feiten gedrukt!
    Ik hoop toch wel dat het over een maand daar een beetje is opgewarmd als wij gaan! Jammer van de mist, hoop dat het gauw wegtrekt! Alcatraz heb ik ook veel zin in! Leuk om te lezen hoe jullie het ervaren hebben! Veel plezier met de fietstocht later!
  9. Tom en Shirley:
    2 juni 2019
    Hallo!!Wat een indrukwekkende dag zeg!!Die zwervers...je kunt het je haast niet voorstellenhè.Wat een leven heb je dan zeg!Oh en Alcatraz,wat zal dat een belevenis zijn geweest zeg!Raar om daar dan te lopen en die sfeer te voelen.Lijkt mij geweldig!Nou,ik hoop dat voor jullie fietstocht de mist is verdwenen want dat zal ook wel heel apart zij om over de brug te fietsen!Heel veel plezier maar weer!Gr.van ons!
  10. Lisette:
    2 juni 2019
    Behalve de lange rijen bij de douane, klinkt het begin van jullie vakantie weer heerlijk! En de beschrijving van San Francisco brings back memories! Leuk hoor, zo meereizen.