2 juni - Fietsen in San Francisco

2 juni 2019 - San Francisco, California, Verenigde Staten

We staan bijtijds op want vandaag gaan we fietsen over de Golden Gate Bridge. Vanaf 10 uur kunnen we de fietsen halen bij de haven. Dat is een wandeling van een paar kilometer. We kunnen ook wel met de shuttle bus van het hotel maar die vertrekt pas om 10 uur. En lopen is ook leuk. Dan zie je nog wat onderweg. Zoals hele mooie steile straten, cable cars en Lombard street! Onderweg kruisen we Lombard street en als we naar links kijken zien we de bekende zigzag steile straat. Het is nog vroeg dus we lopen, of nee, klimmen die kant op. Wat een steile straat! Zelfs zo steil dat er een bord staat dat auto's alleen in een hoek van 90 graden mogen parkeren.

Eenmaal bij de fietsenverhuur aangekomen blijkt naast de verhuurder een draaipunt voor de cable car te zijn. Erg leuk om te zien hoe zo'n trammetje met spierkracht wordt omgekeerd.

En dan het ophalen van de fietsen. Wij hadden in Nederland bij de reisagent aangegeven een tandem te willen. Kennelijk is dat niet doorgekomen. We vragen of dat alsnog kan. Ja, dat kan maar dat kost 15 dollar extra. We vragen welk type fiets we nu dan krijgen en op het grote bord met prijzen achter hun staat duidelijk dat één tandem juist 4 dollar goedkoper is dan twee van die fietsen samen. Als we om uitleg vragen komt er een of ander onzinnig verhaal uit, ze neemt zelfs de telefoon aan en daarna zegt ze dat zij het ook niet weet. Hm, zo komen we niet verder. We zien dat de tandems best laag zijn en zijn eigenlijk ook wel helemaal klaar met dit ongezellige mens. Laat maar. We nemen deze fietsen wel. Die staan inmiddels buiten klaar voor ons. Een medium fiets voor Eric lijkt ons wat aan de lage kant en die kan gelukkig omgeruild worden voor een large. De niet verplichte helmpjes slaan we af. Ze legt nog even snel de route uit met een aanwijsstok op een kaart en we gaan op pad. De fietsen rijden lekker en het verkeer is prima te doen. Af en toe moeten we flink klimmen en ik vind een stuk zo steil dat ik even af stap. De brug is trouwens beter zichtbaar dan gisteren! En hoe dichter bij we komen hoe beter hij te zien is! Op de brug zelf staat op sommige stukken behoorlijk wat wind en is het best fris. Eenmaal aan de overkant hebben we een leuke afdaling. Eenmaal is Sausalito staat met borden aangegeven dat de fietsen alleen in rekken geparkeerd mogen worden en de eerste rekken die we zien (bij de ferry) zijn van een betaalde fietsenstalling. Wij besluiten nog even door te fietsen op zoek naar een plekje om te eten. En dan rijden we langs een hamburgertentje met aan de overkant toevallig een (gratis) fietsrek. De hamburgers zijn hier heerlijk! Gelukkig staat er nu niet (zoals gisteren) bij elk gerecht hoeveel calorieën het zijn...

Dan vinden we het tijd om met de ferry terug te gaan en de fietsen weer in te leveren. Na het afgeven lopen we via een omweg terug naar het hotel. We gaan via Chinatown. Dit is echt net China! Heel veel mensen, heel veel eettentjes met eetwaar zoals in China.

We besluiten via de autoverhuurder terug te lopen. Zodat we nog even kunnen vragen of het online inchecken goed is gegaan. Wie weet scheelt ons dat morgen weer wat tijd. Een hele aardige man staat ons te woord en zoekt gelijk de gegevens erbij. In de reservering staat dat we de auto om 11 uur kunnen ophalen. Hij vraagt of we dat niet erg laat vinden, we mogen ook eerder. Hij vraagt waar we heen gaan rijden en geeft nog tips voor onderweg. Zelf is hij 37 jaar geleden getrouwd in Carmel (waar wij heen gaan) en het is er erg leuk. We gaan het meemaken!

1. Roberto:
    3 juni 2019
    Het is echt alsof ik met jullie mee wandelde en fietste. Alleen jammer dat ik niet kon meezeuren tegen die fietstroel. En wat een prachtige foto van de bridge!
    Heel veel liefs van Gerda en Roppie!
  2. Maaike:
    3 juni 2019
    Wat fijn dat die autoverhuurman het achterlijke gedrag van die fietsmuts weer goed maakte! En het is echt 'net als in de film'! Gaaf om in het echt te zien. Jammer van de mist alhoewel dat ook wel weer een speciaal effect geeft! Misschien krijgen jullie voor vertrek nog een kans voor een zonnige foto. Goede start van de autoreis alvast! Veel liefs Maaike
  3. Patrick:
    3 juni 2019
    Yeahhhh baby.. fotos ! :-))
  4. Carina:
    3 juni 2019
    Wat een prachtige foto’s! Net zoals we op tv zien.
    Goede reis voor morgen en veel plezier. Liefs, Henk, Carina en Jarno
  5. Susan:
    3 juni 2019
    Wat leuk, Lombardstreet zie ik altijd precies zo in een spelletje:-)
    Fijne dag en morgen na het vliegtuig de boot en de fiets, de auto!
    Goeie reis en liefs, mam
  6. Imke Kievit:
    3 juni 2019
    Weer een mooi reisverhaal! Jammer van de tandems en die fietsmuts. Maar zo te zien hebben jullie er zelf wel iets moois van gemaakt! Veel plezier in Carmel met de auto. Geniet er lekker van samen!
  7. Tom en Shirley:
    3 juni 2019
    Hallo allebei!Wat een mooi verhaal weer!Heel leuk allemaal.Wat een belevenissen zeg!De foto'slijken wel ansichtkaarten!Geweldig om te zien.Wat een andere wereld hèHeel mooi die brug,leuk om dat zo te fietsen!Succes morgen met de auto!
  8. Monique Ravoo:
    4 juni 2019
    Jullie hebben veel gezien en gedaan op 1 dag! En gelukkig dat jullie zo'n fietsmuts je dag niet laten vergallen! Lombard street is echt stijl zeg. Flinke training voor de beenspieren.
    Hoe was Sausolito? Daar willen wij ook naar toe.
    Succes met de autoreis!